Saturday, May 25, 2013

Kurus jangan disangka tiada lemak..

Ok, tajuk kita hari ini, doctor nak bincangkan pasal : Kurus..jangan disangka tiada lemak! Haha!
Apsal kan doctor terjun ni nak cerita pasal lemak bagai.

Bukan apa. Alkisahnya, semalam rasa terpanggil nak check up badan sendiri. Tup tup terjumpa penemuan baru iaitu STRETCH MARK! Haa, tau tak stretch tu hape? Check this out..



Haa..tapi gambar di atas bukan saya ye. Harap maklum. Credited to Mr.Google. Selalunya benda ni berlaku kepada ibu-ibu semasa atau selepas mengandung. Orang yang obesiti pun selalunya ada stretch mark ni. Bila lemak makin banyak, kulit pun jadi renggang (renggang?) lalu terwujudlah stretch mark ini. Yang hairan bin ajaibnye, orang kurus + selalu jalan kaki + makan makanan sihat seperti aku pun ada benda alah ni?? Yup, memang berat saya dah naik sejak kebelakangan ni. Takkan kulit sensitip kot.

According to Mr.Habibullah, pelajar jurusan BIOTECH UIAM, muscle dalam badan kita berfungsi untuk menghasilkan collagen. Bila dah banyak lemak yang menghalang muscle dan kulit, collagen tak dapek lo nak dihantarkan (dihantarkan?) ke kulit. So, the supply of collagen to skin is not enough.

He added, orang perempuan memang senang berat / lemak bertambah. Tapi kalau consistent, senaman yoga pun dah cukup untuk buang lemak. Kalau jalan kaki, lemak tu akan terbakar kat bahagian paha sahaja. Kalau lari In Shaa Allah lah boleh bakar lemak di bahagian punggung jugak. 

Lepas penerangan tersebut, baru lah eden tau berat eden yang naik tu sebenarnya LEMAKKK! Tak sangka kan..baru nak happy berat naik. So, apa lagi, ber-yoga lah kat bilik lepas ni! ;)

* Kalau tak nak diet or exercise, banyak je product menghilangkan stretch mark di pasaran. Tapi kalau kulit cantik tapi tak sihat tak guna jugak kan. =)

No comments:

Post a Comment

Disable Right Click